Snel een paar eenvoudige verbeteringen en besparingen

.

Ik wil je een paar simpele tips geven die tijd en geld gaan besparen. Het werkt als volgt: plan deze week een of twee uur in en stel je jezelf de volgende vragen:

.

-Welke e-mails ontvang ik maar zijn helemaal niet interessant?

.

Je ontvang waarschijnlijk heel veel nieuwsbrieven van bedrijven waar je ooit iets bij hebt besteld. Ga eens door je inbox en stel bij een e-mail de vraag: Is deze informatie nog steeds in mijn voordeel? Is het antwoord: Nee. Meld je af. De afzender is verplicht om een afmeldknop in de e-mail aan te bieden. Is het antwoord: Soms. Filter deze e-mails dan naar een apart mapje in je inbox met de naam [nieuwsbrief] of [later lezen]. Zo blijft je inbox zich alleen vullen met e-mail die jouw aandacht echt nodig hebben.

.

Heb je geen mogelijkheid om e-mails te filteren? Overweeg dan eens een overstap naar Gmail for business (onderdeel van Google Apps for business) of Office 365.

.

-Kost het factureren in Word of Excel mij te veel tijd?

.

Veel starters zijn begonnen met het sturen van facturen in Word of Excel. Want de software was toch al aanwezig en je kon er zelf je factuur in opmaken. Maar wanneer je succesvoller wordt stuur je meer facturen, koop je meer diensten of materialen in en kost de btw aangifte je steeds meer tijd. Overweeg eens een online facturatieprogramma. Het zorgt ervoor dat het maken van facturen heel simpel wordt. Je krijgt een helder overzicht van de opstaande facturen. Ook het maken van offertes is heel eenvoudig. Bij acceptatie is de offerte ook gelijk in een factuur om te zetten. En als je ook de inkoopfacturen gaat invoeren is de btw aangifte alleen nog maar een kwestie van overnemen van de bedragen bij de juiste categorieën op de site van de belastingdienst.

.

Begin januari is de beste tijd om over te stappen omdat dit het begin is van een nieuw fiscaal jaar. Er zijn verschillende online aanbieders die allemaal een probeerversie aanbieden. Kijk eens op: MoneybirdFactuursturen.nlMoneymedic. Test er eens een paar en kijk welke het beste bij je past.

.

-Welke abonnementen heb ik nu echt nodig?

.

Neem ook even de tijd om een lijstje te maken van de abonnementen en verplichtingen die je bent aangegaan zoals mobiele telefoon, internet, tijdschriften of netwerkclubs. Leveren ze allemaal wel wat op zoals je verwacht had. Of zijn er betere of goedkopere alternatieven? Zoek eens de einddatum van het abonnement op en zet een paar weken voor het opzegtermijn een afspraak in je agenda om dan de afweging te maken of je doorgaat of voor iets anders kiest.

.

Als je nu alles in één keer aanpakt en in je agenda zet word je straks niet verrast door de automatische verlenging.

.